Ce trebuie sa stim pentru un print reusit?

De la design pana la executie este drum lung, iar pentru a veni in intampinarea celor care fac designul pentru o grafica outdoor, ne-am propus sa oferim cateva sfaturi utile.

1. Respectarea culorilor

hmfile_hash_234e4bc1

Pentru a evita diferentele de nuante, atunci cand este vorba de fundal plin, este de preferat sa se foloseasca acelasi profil de culoare, ca cel de pe care se opereaza printul. Standardul gasit pe piata este ECI si SWOP. Folosind aceste doua profile de culoare se micsoreaza sansele ca rezultatul sa fie diferit de cel afisat pe monitor sau in format print digital. Totusi pentru a va asigura de calitatea culorii, cel mai bine este sa cerem BT de culoare.

Dupa cum stim, printarea se face CMYK. Ce ne facem cand avem un cod Pantone sau RAL? Acesta se printeaza si se compara cu mostrarul pentru a rezulta o culoare cat mai apropiata de cea dorita. Trebuie totusi reamintit faptul ca aceste doua sisteme de culoare se produc doar la comanda, iar pentru a evita eventualele neplaceri din productie, grafica este indicat sa fie lucrata exclusiv in format CMYK.

 

2. Salvarea fisierelor

cmyk-480x432

Exista doua variante de export, in functie de grafica pe care o contine. Standardul este policromie, caz in care exportul se realizeaza .tiff CMYK, Lzw Compression si indicat sa fie scalat la o dimensiune rezonabila. Fiind un fisier de mari dimensiuni, iar printul de calitatea outdoor, nu necesita export la o rezolutie ridicata. In acest fel evitam incarcarea spatiului de stocare, atat al agentiei cat si al producatorului, transfer mai rapid de fisiere si deasemenea usurinta in prelucrarea fisierelor, cand vine vorba de print efectiv. Atunci cand se salveaza fisierul este bine sa mentionam in denumirea fisierului cat mai multe informatii referitoare la acesta, de ex: Nume client_material print_dimensiune_Cmyk_scara. In acest fel sansele de a se gresi se reduc.

Din experienta am primit grafica pentru mesh de 600mp, care avea 300mb, iar printul a iesit foarte bine si am primit pentru un print de 4mp un fisier de 1,5Gb, iar printul avea probleme. Nu dimensiunea excesiva a fisierului va determina calitatea acestuia.

A doua varianta de export apare mai rar, in cazul in care lucram exclusiv doar cu vectori. Atunci este bine sa exportam in format .eps, scara 1:1. Printarea scrisului si a formelor vectoriale din format .eps este mult mai calitativa decat cea din .tiff, respectandu-se cu precizie mai mare conturul elementelor, iar fisierul este de dimensiuni mai mici.

 

3. Alegerea materialului de print

149mesh1

Suportul de print sau materialul de printare este un factor important ce trebuie avut in vedere. Acesta determina calitatea printului, a finisajelor si a rezistentei in timp. Cele mai frecvente doua materiale folosite sunt mesh-ul si banner-ul. Primul dintre ele se printeaza doar pe o fata, in timp ce bannerul se printeaza si fata-verso.

3.1. Mesh-ul este un material de print, cu caracter publicitar provizoriu, cu o rezolutie de printare scazuta datorita perforatiilor din material. Avantajele oferite de acest material sunt de natura tehnica, el avand o greutate redusa/mp, iar structura acestuia permite o pretensionare foarte buna. Se poate folosi pentru a acoperi o supravata vitrata, oferind posibilitatea de vedere prin el, datorita gradului ridicat de perforare.

3.2. Banner-ul este tot cu caracter publicitar provizoriu si are o rezolutie de printare mai ridicata. Datorita greutatii mai mari per mp, decat cea a mesh-ului, acest material poate fi folosit cu anumite restrictii de dimensiuni mari. In anumite cazuri se procedeaza la realizarea fantelor de vant, pentru a evita forta portanta. In functie de utilizarea acestuia, el se gaseste cel mai frecvent in 3 variante disponibile:

3.2.1. Frontlit – se printeaza doar pe o fata, fiind cea mai frecventa forma folosita.

3.2.2. Backlit – se printeaza doar pe o fata si este destinat utilizarii la casetele luminoase. In cazul necesitatii uneia sau mai multor imbinari, aceste este recomandat sa se faca cu banda transparenta, spre a evita problemele de iluminare.

3.3.3 Blockout – se printeaza pe ambele fete, fiind un material prin care nu trece lumina.

 

4. Finisaje / calitate / rezistenta

print-mesh-publicitar

Pentru a realiza un produs cat mai atractiv din punct de vedere estetic, trebuie avute in vedere detaliile de finisare. Ce fel de capse folosim si cum realizam lipiturile? Cele mai bune lipituri din punct de vedere atat al rezistentei cat si al aspectului se realizeaza cu ultrasunete. In felul acesta lateralele nu se vor mai indoi si se va imbunatati rezistenta materialului. In functie de dimensiunile finale, tiv-ul lateral se va face cu adaos de material, pentru o mai buna rezistenta si deasemenea tot in functie de dimensiuni se aleg capsele potrivite.

 

5. Notiuni finale

Printul outdoor este un produs publicitar cu caracter temporar. Acesta nu are metode de laminare pentru o rezistenta sporita in timp, iar de aceea trebuie considerata o durata de functionare corespunzatoare, limitata. Dupa un timp, datorita efectelor UV, culorile incep sa se decoloreze, iar imaginea acestuia incepe sa fie din ce in ce mai deficitara.

Calitatea printului outdoor este de outdoor si nu de indoor. Ea nu este gandita pentru a fi analizata de la 1m distanta, ci spre a fi analizata si constientizata in mod fugitiv. De aceea grafica trebuie sa fie de impact si usor perceptibila. Focus-ul trebuie concentrat mai mult spre concept, decat spre detalii de grafica.

 

Vrei un print outdoor? Ne gasesti pe adresa office@satimpex.ro

order print